Блог

Как да обучим учениците на качествено мислене

22 Ное 2023

Накарайте умовете си да започнат да мислят сега!  Такава заповед рядко би сработила. Защото не става дума просто за мислене, а за качествено мислене. Подготовката на способни и уверените умове е от критична важност в Британското училище в Пловдив. Но как да активираме мисловния процес у учениците? Това понякога може да бъде истинско предизвикателство. За късмет, имаме решение на този проблем. Ето пет метода, които нашите учители използват:

  1. Предоставяне на структура

За изграждане на последователност в учебната структура учителите предоставят на учениците подходящи учебни задачи и задават ясни цели по време на уроците. Учениците получават задачи, които отговарят на нивото им и готовността им за учене, което прави обучението достъпно за всеки. Тук целта всъщност е с времето тази диференциация на учениците да бъде премахната, когато всички достигна едно и също ниво.

  1. Даване на обяснение

Новите идеи, теми и учебен материал се представят ясно и с подходящо и ангажиращо обяснение. Когато се преподава нов материал, е от съществено значение учителят да го свърже с това, което е било усвоено преди. Това, от своя страна, дава възможност за затвърждаване и проверка на предишни познания. Така помагаме на учениците да разберат по-добре какво се преподава и им позволява да демонстрират новодобити умения.

  1. Задаване на въпроси

Значението на правилните въпроси е огромно. Учителите задават въпроси, които подтикват към мислене, последвано от действия. За щастие, те разполагат с инструмента TBL. TBL е съкращение от "Учене чрез мисловни модели" (Thinking based learning). Това е начин на преподаване, който насърчава критичното и креативно мислене, предвиждане, сравняване и т.н.

  1. Стимулиране на взаимодействие

Учителят трябва винаги да е нa разположение за обратна връзка. Но истинското предизвикателство е да се улесни взаимодействието не само между учител и ученик, но и между самите ученици. Това може да се направи по различни начини. Един от най-добрите е да се поиска от учениците в класа да оценят работата си един на друг. Проверката на работата на един съученик, когато се извърши подходящо, повишава критичното мислене, вземането на решения и работата в екип.

  1. Затвърждаване на знания

Така сме сигурни, че учебният материал в неговата цялост, е запечатан в умовете на учениците. На децата се дават задачи, които подобряват техните знания и умения, така че те да не забравят това, което са усвоили. Учителите възлагат на учениците упражнения за затвърждаване на знанията. Това превръща самооценката в мощен инструмент, който помага да се намерят собствените грешки и да се приложат средствата за тяхното коригиране.

Всичко това, когато се планира и изпълни подобаващо, активира и подобрява способността на учениците да мислят качествено. Те могат да планират, регулират и оценяват своето собствено учене. Успешно преминават от структуриран от друг начин на мислене, към независимост в мисловните си процеси. Това от своя страна води до развитие на много други умения за успех, ценни за всеки млад човек в 21-и век.

Show menu